Friday, May 14, 2010

DUNIA BUKU: TERORISME GLOBAL DAN PENGGANAS AGAMA, CABARAN HIDUP BERAGAMA PADA ALAF BARU



SIPNOPSIS BUKU (seperti tertulis dibelakang buku)


Buku yang berada di tangan pembaca ini mengungkapkan kekecewaan, permasalahan makna dan melahirkan harapan yang masih tersisa kea rah keamanan sejagat melalui jalan hidup beragama yang mempunyai komitmen universal kepada kehidupan berperadaban tinggi. Lebih jauh lagi, melalui buku ini, penulis ingin mengajak umat manusia sama ada berpegang kepada agama atau yang tidak untuk menghayati semangat kebenaran dengan penuh lapang dada dan terbuka. Justeru, diharap buku ini akan memberi banyak manfaat kepada para pembaca dalam menghadapi cabaran hidup beragama pada Alaf Baru ini.


ANALISIS BUKU (menurut penulis)


Ada beberapa tesis yang cuba disampaikan oleh pengarang buku yang membezakan buku ini daripada buku2 yang menghidangkan tajuk atau isu yang lebih kurang sama. Ini menafikan stereotype buku ini dengan buku2 yang lain. Dari segi penyampaian isi, agak menarik kerana setiap daripada peranggan akan dirujuk kepada buku yang lain yang menyokong tesis di permulaan bab. Ini menjadikan seolah2 setiap perenggan merupakan sipnopsis mini buku yang lain. Kemungkinan gaya penulisan ini seseuai dengan peribadi pengarang yang rajin membaca buku.



Awal2 lagi pengarang menyatakan terdapat pertentangan antara kedamaian dan kekerasan. Kedua2 kuasa ini saling bergomol antara satu sama lain bagi mencipta dunia yang lebih baik. Kedamaian datang dalam bentuk evolusi dan kekerasan datang dengan bentuk revolusi. Flow penceritaan diikuit dengan penyataan yang setiap konflik yang terjadi adalah kerana agama. Beliau mengutuk keras apa2 kekerasan yang dijalankan atas nama agama. Ini diperincikan didalam buku ini tentang setiap kisah2 kekerasan yang terdapat didalam sejarah setiap agama termasuklah agama Islam itu sendiri.(contoh diberi, Ali dan Muawiyah). Ini terjadi kerana sumber tekstual agama-agama tersebut telah diberi suatu tafsiran yang salah. Ini bertentangan dengan semangat atau cita2 moral agama itu sendiri yang menyeru supaya para penganut agama menjalankan cara hidup yang aman dan damai tanpa membinasakan sesiapa. Malah diakhir kesimpulan buku dikatakan bahawa setiap penganut perlu mencontohi figure2 agama mereka yang melawan kekerasan tanpa kekerasan. Contohnya Martin Luther King Jr (Kristian), Ibu Teresa (Katolik), Malcolm X (Islam) dan Dalai Lama (Buddha) antara tokoh2 dalam konteks yang moden ini.



Maka oleh itu perlu diusahakan apa yang dipanggil nilai2 murni yang universal dalam setiap agama. Apabila semua penganut berpegang kepada nilai2 murni bersama maka akan wujud keadaan dunia yang aman damai. Jika ini tesis penyelesaian pengarang maka penulis akan bersetuju dengan beliau. Malangnya, pengarang lebih cenderung untuk pergi jauh dari itu apabila pengarang menghidangkan sudut perbincangan berkenaan dengan komitmen kepada kecerdasan spiritual termasuk memahami kedalaman falsafah parenial yang perlu melandasi etika global sebagai satu bentuk orde atau paradigma tatadunia baru.


Falsafah parenial menyeru supaya setiap agama berubah dari bentuk yang eksklusif kepada bentuk yang inklusif. Bentuk inklusif bermaksud agar para penganut tidak menanggap keselamatan (salvation) hanya boleh didapati didalam agamanya sahaja. Maka ditekankan sesuatu yang dipanggil substance daripada sesuatu yang hanya bersifat form. Maka keadaan yang fanatic atau eksklusif kepada agama adalah kerana terdapat kekeliruan diantara ‘bahasa tuhan’ dan ‘bahasa agama’. Bahasa tuhan menurutnya adalah hakikat dan bahasa agama hanyalah tafsiran berkenaan dengan bahasa tuhan yang mungkin terdedah dengan manipulasi kepentingan tertentu. Oleh itu beberapa quotation merendahkan formalized and organized religion dan spiritual dibanggakan seolah menurut mereka itulah hakikat atau bahasa tuhan. Maka dikatakan bahawa setiap agama akan menuju hakikat ini dan oleh itu tiada agama yang boleh claim bahawa hanya agamanya sahaja yang benar. Itulah titik yang akan melangkaui sifat toleransi. Apabila ada elemen inklusif ada didalam agama maka akan terjadi kedamaian antara agama yang menjurus kedamaian dunia.



Oleh itu secara tidak langsung, kedamaian adalah para penganut yang inklusif terhadap agama yang lain sehingga mencapai tahap spiritual yang beyond form dan akan menjadi penggerak kepada nilai2 yang universal yang akan menyatupadukan umat manusia. Kekerasan pula dikatakan golongan yang bersifat eksklusif dan hanya mengutamakan dogma2 atau form dalam agama dan menyatakan hanya agamanya sahaja yang betul sehingga menyakiti manusia yang lain.


Pada hemat penulis, untuk mencapai keamanan tidak perlu untuk kita ‘mencairkan’ fahaman kita dengan menyatakan bahawa kebenaran juga terdapat dalam agama lain. Perasaan eksklusif juga boleh menimbulkan keamanan. Penganut yang meyakini kebenaran agamanya akan cuba menarik para penganut yang lain dengan akhlak mereka. Maka, apabila setiap penganut memperbaiki akhlak mereka maka dengan secara tidak langsung akan terbentuk keamanan yang bersifat universal.

2 comments:

  1. ape pulak ulasan amir?? asyik tulis ulasan orang je

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum saudara, saya percaya kamu mesti sudah membaca dari majapahit ke putrajaya tulisan farish noor,ingin dengar pandangan saudara mengenainya, jika dilihat, saudara sudah menemui pak shahrom itu,pandangan saudara mengenai sesuatu juga mungkin menarik.ingin dengar.

    ReplyDelete